PRIPREMA DJETETA ZA POLAZAK U ŠKOLU

Polazak u školu vrlo je značajan doživljaj za dijete. On može biti vrlo stresan za pojedino dijete. Količina stresa i vrijeme potrebno da se dijete prilagodi u novoj sredini može se smanjiti ako roditelji adekvatno pripreme dijete. Neophodna je suradnja roditelja i predškolskih djelatnika kako bi se olakšao prijelaz djeteta iz vrtića u školu.

Što je važno kod pripreme za školu?

Dijete se treba pripremiti fizički i psihički– treba dostići određeni stupanj spoznajnog, čuvstvenog i socijalnog razvoja, treba imati razvijene određene kulturno higijenske i radne navike kako bi moglo izvršavati zadatke koje mu škola postavlja.

Razvijajte pozitivan stav djeteta prema prema školi i učitelju/učiteljici– to znači da nikada nećete dijete plašiti školom niti mu prijetiti njegovom učiteljicom. O školi pričajte kao o mjestu na kojem će dijete puno naučiti, postati pametnije, raditi zanimljive stvari. Ne gradite sliku idealnog učitelja već sliku realnog čovjeka koji pomaže djeci da nauče mnoge zanimljive stvari.

Naučite dijete na uspoređivanje i procjenjivanje– dijete trebate upozoriti da će ga u školi ocjenjivati i uspoređivati s drugom djecom, ono ne smije ni pomisliti da će njegova uspješnost utjecati na vašu ljubav prema njemu. Naviknite dijete na situacije procjenjivanja. Uspoređujte ga povremeno s drugom djecom (da je neko dijete veće, neko teže ili lakše), ali mu pritom uvijek pokažite da najviše volite njega.

Razvijajte radne navike djeteta u izvršavanju školskih obaveza-Odredite djetetu prostor za učenje i rad- vrlo je važno da dijete ima vrijeme i prostor za rad, na kojeme će moći u miru učiti i pisati  svoje zadaće. Važno je da to bude uvijek u isto vrijeme, da ga dijete doživi kao svoj proctor za rad, da na njemu nema puno sadržaja koji će odvlačiti njegovu pažnju.

 

Na vrijeme i u dobroj atmosferi izvršavajte tehničke pripreme

Na vrijeme obavijestite dijete o svim promjenama koje slijede: da će ostajati samo u kući, da će se samo kretati prometnicom i objasnite mu kako, da će se samo oblačiti za školu, da mora kontrolirati izvršavanje higijenskih navika. Na vrijeme i u ugodnom ozračju nabavite potreban pribor i odjeću za školu- neke dijete sudjeluje u kupnji, zajedno s djetetom upisujte imena na knjige i bilježnice. Uključite dijete u sve aktivnosti. Uvježbajte s djetetom put do škole. Naučite dijete da zna svoju adresu stanovanja, da zna gdje mu roditelji rade i da zna broj telefona roditelja. Dajte mu mali adresar u kojem će te napisati sve važne informacije. Ostavite si dane kako bi mogli otpratiti dijete u školu i dočekati ga po povratku iz škole.

 

Savjeti rodieljima:

*razgovarajte o svim dilemama koje imate u vezi prijelaza iz vrtića u školu s odgojiteljima, stručnim timom (pedagog)  ili ravnateljem vrtića

*ako se bojite da dijete nije pripremljeno za šklolu, razgovarajte s odgojiteljem o tome

*posjetite prvi razred u osnovnoj školi i njihovu učiteljicu, ispričajte mu nešto o svom djetetu i program vrtića u koji ide

*saznajte što se očekuje od djece u prvom razredu, razgovarajte o razlici između vrtića i škole

*potaknite dijete da se osjeća ponosnim što kreće u školu

*recite djetetu da će te mu pomoć u izvršavanju zadaća i imajte povjerenja u njegove sposobnosti

*prisustvujete svakom pripremnom roditeljskom sastanku

*njegujte i razvijajte  kod djeteta samopouzdanje

”Dijete je teško prisiliti da mirno sjedi za stolom, da ne smete drugima. Njegovu pažnju svakog trena odvlače, ono postavlja pitanja i znatiželjno je. Ali ako u igri treba mirno sjediti, ono to čini bez velikog napora. Ono se može objasniti time što mu u igri pravilo nije nametnuto, to je njegovo pravo…” (D. Elkonin).

Evo nekoliko igara za djecu i roditelje:

Igre za ravijanje pažnje:

Dopuni riječ

Igra stavljanja riječi na slogove proprema dijete za nastavu čitanja i pisanja. Za ovu igru dijete treba prvo uvježbati izgovor riječi po slogovima na svom imenu: Ma- ja, Mi-ro, a zatim lakše riječi: ma –ma, ba-ka, vo-da I sl.

Ova igra se odvija uz dobacivanje loptice. Roditelj kaže jadan ili dva sloga i baci lopticu djetetu. Dijete treba završiti riječ i samo, pošto kaže slog, baca loptu dalje. Roditelj se uključuje i postaje učitelj svom djetetu u procesu učenja.

Prepoznavanje po zvuku

Nije lako naučiti djecu da uvijek slušaju i čuju. Za ovo su potrebna česta i sistematska vježbanja. Za vrijeme šetnje skraćujete pažnju djeteta na raznovrsnost zvukova u prirodi, u šumi, na cesti, u svom stanu.

Na ovaj način će dijete naučiti osluškivati i analizirati zvukove.

Iskoristiti svaki trenutak

Dijete je već mnogo puta razgledavalo ilustacije u slikovnicama, enciklopedijama i knjigama, opisivalo što je na njima prikazano. U ovoj igri, za razgledavanje nepoznate slike daje se pola minute i u tokom vremana slika se jednom- dva put za kratko pokriva. Zadatak djeteta je da opiše što je vidjelo na slici.

Na taj način dijete razvija pažnju, vokabular i logičko zaključivanja.

Igra za razvoj moči opažanja- omiljene razglednice

Razglednice se rašire po stolu. Zadatak je djeteta da što prije i brže odgovori na pitanja. Pitanja se, naravno postavljaju ovisno o sadržaju razglednice, postapeno sve teže i teže.

Npr. na kojoj razglednici ima više crvene ili plave boje?, Na kojoj više ljudi, biljaka ili životinja?, gdje je prikazan rad, igra, sport? Objasni zašto tako misliš?

Ukoliko dosada niste ništa posebno radili na pripremi svog djeteta za školu, ne trebate se osjećati krivima, jer puno toga se može naučiti u par mjeseci pred polazak u školu. Pokušajte to shvatiti kao vašu “domaću zadaću”. Nikako nemojte izvršavanje te zadaće ostaviti za prvi dan škole.

 

Čvrsto se držte svojih snova i promatraj kako rastu dok ih čarobni štapić života ne pretvori u stvarnost!

 

      SRETNO!!!!!!

                                                                                        Pedagogica: JELENA ŠORE, prof.